Hoog sensitieve
kinderen, wie
zijn ze en wat
zijn hun
behoefte?
3-1-2018 Auteur
Diana Annegarn
Je hebt vast wel
eens gehoord van
hoog sensitieve
kinderen.
Kinderen met een
hoge mate van
gevoeligheid die
heel veel
prikkels opnemen
uit hun
omgeving. Waar
wie zijn deze
kinderen
eigenlijk en
waar komt deze
gevoeligheid
vandaan?
Hoog sensitieve
kinderen is een
naam voor
gevoelige
kinderen omdat
hun gevoeligheid
opvalt. Deze
kinderen komen
vaak met
zichzelf in de
knoop als hun
hoog gevoelige
kant niet erkend
of niet goed begeleid
wordt. Ze hebben
het vaak
moeilijk op
school en in
drukke ruimtes
waar veel mensen
zijn omdat de
prikkels die ze
daar ervaren
teveel voor hun
zijn.
Is jouw
kind hoog
sensitief?
Veel ouders
twijfelen of hun
kind hoog
sensitief is.
Eigenlijk zijn
alle kinderen
sensitief. De
ene is wat
gevoeliger dan
de ander. Dus
het maakt niet
zo uit. Wel zijn
er bepaalde
kenmerken waar
je deze kinderen
aan kunt
herkennen. Ze
zijn snel
overprikkelt,
kunnen heftig
reageren op
bepaalde
situaties,
kunnen
soms moeilijk
zijn in de
opvoeding, moe
of druk uit
school of
reageren vaak
heftig op harde
geluiden.
Wat
hebben deze
kinderen nodig?
Voor deze
kinderen is het
belangrijk dat
er volwassenen
zijn die hun
begrijpen en
kunnen
begeleiden. Want
overprikkeling
is heel
vermoeiend.
Ieder kind
reageert anders
op deze
overprikkeling.
Het is daarom
belangrijk eerst
te onderzoeken
hoe een kind op
deze
overprikkeling
reageert. Als
eenmaal
duidelijk is hoe
het kind
reageert op deze
overprikkeling
dan kun je gaan
kijken wat je
voor het kind
kunt betekenen
om het te leren
omgaan met deze
prikkels.
Wat is
overprikkeling?
Overprikkeling
ontstaat als je
meer informatie
van buitenaf
ontvangt dan je
kunt verwerken.
Het is
belangrijk dat
je deze
informatie
verwerkt overdag
en tijdens de
slaap. Veel
gevoelige
kinderen hebben
dan ook veel
slaap nodig om
alles te kunnen
verwerken. Elk
mens moet leren
zich zowel naar
binnen als naar
buiten te leren
keren. In deze
samenleving is
de informatie
die op ons af
komt vaak van
buiten naar
binnen gericht.
Veel volwassenen
zijn zich
inmiddels al
bewust deze
informatie te
beperken omdat
het niets
toevoegt en
werken er aan
een goed balans
te creëren
tussen naar
binnen keren en
naar buiten
keren. Helaas
wordt dit nog
niet overal
gedaan en is er
weinig kennis
over dit
onderwerp
waardoor
kinderen vaak op
zichzelf terug
geworpen zijn.
En niet ieder
kind weet van
nature wat het
moet doen.
Ieder
kind reageert
anders
Om kinderen te
leren omgaan met
prikkels is het
goed te
onderzoeken hoe
je kind met
prikkels omgaat.
Het is
belangrijk te
weten dat alle
hoog sensitieve
kinderen weer
anders reageren
op
overprikkeling.
Je herkent de
signalen aan hun
gedrag wat af
lijkt te wijken
zoals, te druk,
te moe, te veel
aandacht vragen,
veel huilen,
niet kunnen
slapen, onrustig
slapen,
opstandig of
veel boos. Ook
lichamelijke
klachten kunnen
gevoeligheid als
oorzaak hebben.
Wat kun
je thuis doen?
Overprikkeling
in huis kan
ontstaan doordat
er teveel
verandering is,
teveel drukte,
te veel mensen,
te weinig
continuïteit,
veel geluid,
stress van
ouders of tussen
ouders of te
veel televisie.
Het is
belangrijk veel
duidelijkheid
voor het kind te
creëren en
vooral in het nu
te blijven.
Informatie over
morgen is niet
nodig. Wat
vandaag nodig is
om te weten
vertel je
vandaag. Mocht
je besluiten
informatie over
morgen te geven
leg het dan zo
veel mogelijk
uit wat het kind
kan verwachten
maar praat wel
in kindertaal.
Neem aan het
eind van de dag
even door wat er
allemaal is
gebeurt.
Leg alle
veranderingen
die er zijn zo
veel mogelijk
uit. Als er veel
verandering is
kun je er
bijvoorbeeld
voor zorgen dat
er 1 persoon
continuïteit
biedt.
Je kunt kinderen
massages
aanbieden of
spelletjes doen
met je kind
zodat het
zichzelf weer
beter kan
voelen. Ook bij
de keuze van
speelgoed kun je
rekening houden
met prikkelarm
speelgoed maar
ook speelgoed
die de
gevoelskant van
het kind
stimuleert zodat
het in
verbinding met
zichzelf blijft
en wat past bij
de leeftijd van
het kind.
Laat kinderen
vooral in
contact blijven
met de natuur.
De natuur is een
natuurlijke
geleider voor
prikkels. Het
hoofd raakt
ervan leeg
Wat kun
je op school
doen?
School is vaak
het grootste
probleem voor
kinderen omdat
daar vaak veel
kinderen zijn en
veel prikkels.
Deze prikkels
ontstaan niet
alleen door de
drukte in de
klas maar ook
doordat er veel
aan kinderen
geleerd wordt.
Het kind leert
dan focussen op
informatie
buiten zichzelf.
Op school zou
het fijn zijn
als kinderen
regelmatig
kunnen spelen.
Spelenderwijs
leren tot in de
hogere klassen
bestaat ook.
Kinderen leren
dan van binnen
uit. Informatie
van buiten uit
is een
aanvulling en
geen opvulling.
Maar op de
meeste scholen
is informatie
van buiten uit
een opvulling.
Het is dus
belangrijk een
school te kiezen
die bij je kind
past. Alle
scholen zijn
weer anders.
Ook kun je via
visualisaties
kinderen leren
zich naar binnen
te blijven
keren. Er zijn
heel veel
trucjes die je
een kind kunt
leren. Teveel om
daar nu op in te
gaan in dit
artikel.
Na schooltijd
kun je je kind
helpen even naar
binnen te keren
door het kind
rust te bieden.
Lukt dit niet
omdat een kind
na school een
feestje heeft?
Dan kun je kind
na het feestje
helpen door weer
in contact met
zijn of haar
lichaam te komen
via oefeningen
zoals hierboven
is omschreven.
Nog meer
vragen na het
lezen van dit
artikel?
Diana heeft een
praktijk waar ze
ouders en hun
gevoelige
kinderen
begeleid. Zie
www.diana-annegarn.nl
Your Website Title
|