Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
September 06, 2010, 02:27:10
Startpagina | Help | Inloggen | Registreren | Home Website
Berichten sinds je laatste bezoek
Nieuws:
Bewust opvoeden is een onderdeel van Kernkind.
Diana Annegarn helpt gezinnen en bedrijven om dieper in te gaan op de behoefte van het kind. Door samen te werken aan groei en verandering die door het kind in werking wordt gezet, zijn we in staat ruimte te maken voor het kind van nu. Diana heeft de Kernkindvisie geschreven en leidt mensen op deze visie over te dragen aan anderen.
Meer lezen>>

Gratis e-boek ontvangen over het gezin van nu?
Schrijf u nu in voor onze E-zine

klik hier

Holistisch opvoeden kind en ouders  |  Bewust opvoeden  |  Gezond voedsel en eetgedrag  |  Topic: Eten volgens de Rapley methode 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] | Omlaag Print
Auteur Topic: Eten volgens de Rapley methode  (gelezen 1742 keer)
Corien
Full Member

« Gepost op: Juni 12, 2008, 01:03:58 »

Hallo

Ik wil met Emma (nu bijna 6 mnd) gaan starten met bijvoeden volgens de Rapley methode. Dat betekent geen gepureerd eten of potjes, maar zelf laten sabbelen/kauwen op vast voedsel. Bv een (voorgekookt) worteltje, broccoli stronkje, banaan enz.
Wie heeft hier ervaring mee en heeft nuttige tips of opmerkingen?
Wat vinden jullie van deze methode?

groetjes
Corien
Elleke46
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 12, 2008, 06:23:26 »

Ik hoop dat Kitty reageert:zij weet niet dat het een naam heeft maar heeft het bij de oudste zo gedaan en doet het bij de jongste weer.Ik schrik van verslikken maar het gaat altijd goed en de oudste is een geweldige eter,
rozenkwartsvrouwtje
Full Member

Heb onvoorwaardelijk lief!

« Antwoord #2 Gepost op: Juni 12, 2008, 07:28:55 »

Tja, inderdaad. Het is geweldig.
Met Arthur ging het perfect. Hij verslikte zich echt bijna nooit. Maar ik geef stukjes eten dat in hun mond past. Ze gaan er namelijk vanzelf op kauwen. Ik geef niet een stronkje in hun hand. Niet dat ze niet aan het eten mogen komen hoor. Dat mag zeker. Maar ik maak kleine stukjes van voorgekookt eten (groenten en aardappelen) en dat geef ik.

Nu met Rosa ben ik daar ook weer mee bezig. Ze is zeven maanden. Eet sinds 6 maanden stukje bij beetje mee. Proeft vanalles. En zoals mijn moeder al schrijft, ze verslikt zich relatief vaak. Maar dat reguleert zichzelf en als ik een keer op haar rug klop om haar te helpen dan reageert ze meestal geirriteerd en probeetr mijn hand weg te duwen (dan stop ik ook).

Ze eet nu broccoli, bloemkool, wortel, bonen, ananas, tomaat en paprika in stukjes. Bij de tomaat en de paprika heb ik wel eerst de schil er afgehaald. Na het koken trouwens. Dat gaat makkelijker.

Succes. Ik vind het een mooie ervaring om ze zo te zien eten. Je hebt dan ook geen problemen met stukjes. Dat zag ik op het kinderdagverblijf waar ik heb gewerkt wel. Kinderen die geen stukjes aten met drie en een half!!!

Ik vind het een een geweldige methode en ben erg benieuwd naar hoe het jullie vergaat!!!
Laat je het weten!!
Vraag maar als je nog iets wilt weten!!

Knuffels,
         Kitty

Het leven is wat je gebeurd, terwijl je andere plannen maakt!
Corien
Full Member

« Antwoord #3 Gepost op: Juni 13, 2008, 09:16:38 »

Emma verslikt zich dagelijks in de borstvoeding. Soms spuit het er vrij hard uit heb ik het idee. Dan krijg ik het idd ook even heel erg warm, maar ze red zich er zelf wel weer uit.

op de site van borstvoeding.com staat heel veel info over de Rapley methode en een forum met ervaringen.

Leuk om te horen dat het jou goed bevalt Kitty!
Esther2
Newbie
*

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 03, 2010, 04:50:43 »

Beetje late reactie, maar toch: ik geef David (7 maanden) nu een maand bijvoeding volgens Rapley. Het is geweldig! Ik vind het zo'n respectvolle manier van eten geven:
Ik geef hem voedsel wat hij zelf in zijn hand kan pakken, en als ik hem help (bijv. bij heel glibberige stukken fruit), houdt hij mijn vingers vast zodat hij het voedsel toch zelf naar zijn mond kan brengen. Dat volgens mij een heel belangrijk: hij heeft de gelegenheid om de structuur van zijn voedsel te voelen, en kan alles eten en proeven in zijn eigen tempo. Hij krijgt niets in zijn mond gestopt en kan gewoon stoppen met eten als hij niet meer wil (hoeft niet te protesteren of zijn mond dicht te klemmen).
Kinderdietist Stefan Kleintjes vindt ik echt een inspirator. Inderdaad Corien, zijn site borstvoeding.com kan ik iedereen aanraden!

Liefs, Esther

Wendela78
Newbie
*

Broertje en Zus

« Antwoord #5 Gepost op: Juli 19, 2010, 11:57:21 »

Bij beide kinderen een succes, verslikken gebeurt hier eigenlijk nooit noemenswaardig.
www.borstvoeding.com
www.bewustouderschap.nl
Hier heb ik toentertijd de informatie vandaan gehaald.
Pagina's: [1] | Omhoog Print 
Holistisch opvoeden kind en ouders  |  Bewust opvoeden  |  Gezond voedsel en eetgedrag  |  Topic: Eten volgens de Rapley methode « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte