Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
September 09, 2010, 03:40:19
Startpagina | Help | Inloggen | Registreren | Home Website
Berichten sinds je laatste bezoek
Nieuws:
Bewust opvoeden is een onderdeel van Kernkind.
Diana Annegarn helpt gezinnen en bedrijven om dieper in te gaan op de behoefte van het kind. Door samen te werken aan groei en verandering die door het kind in werking wordt gezet, zijn we in staat ruimte te maken voor het kind van nu. Diana heeft de Kernkindvisie geschreven en leidt mensen op deze visie over te dragen aan anderen.
Meer lezen>>

Gratis e-boek ontvangen over het gezin van nu?
Schrijf u nu in voor onze E-zine

klik hier

Holistisch opvoeden kind en ouders  |  Holistische opvoeding en pedagogiek  |  Bewust leven (Moderator: Diana Annegarn)  |  Topic: speelgoed 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] | Omlaag Print
Auteur Topic: speelgoed  (gelezen 1371 keer)
Anneke
Kernkind

Kernkindcoach

« Gepost op: Juni 01, 2009, 09:19:19 »

Speelgoed hoe gaan jullie daar mee om ? dat vraag ik me wel eens af hoe anderen daar mee omgaan. En dan  wat ze krijgen van familie (dit gebeurt bij ons meestal zonder overleg maar dat wil ik graag veranderen)

En wat ze krijgen van jullie als ouders houten speelgoed of gewoon gangbaar? Bij ons is het vanalles van duplo tot bruder tractors met toebehoor. We kijken wel altijd naar kwaliteit. En ik vindt het moet ook niet te gek zijn alles. Maar dat valt ook niet mee vooral omdat wij ook veel dingen leuk vinden  lach

Wat doen jullie met overtollig speelgoed? Eens moet er wat weg je kunt niet alles bewaren lijkt me. Momenteel heb ik een deel appart staan waar ze niet bij kunnen. Af en toe wissle ik een aantal dingen af. En waar de oudsten bijna niet meer mee spelen, en waar de jongste nog te klein voor is zet ik weg. Als ze groter zijn wil ik een aantal dingen bewaren. Want dat is leuk voor later... En de rest wil ik weggeven.

Hoe houden jullie het voor de kinderen overzichtelijk? We hebben grote ikea doorzichtige plestic stapel dozen en we begrenzen dus de hoeveelheid speelgoed in huis. Ander wordt het onoverzichtelijk en kunnen ze hun draai met lekker spelen niet vinden. Het meeste speelgoed staat in de speel kamer op hun eigen kamers ligt niet veel.

Hoe zijn jullie opruimrituelen? Savonds wordt er buiten en binnen opgeruimd, nu spelen ze savonds voor dat ze naar bed gaan nog meestal buiten in de tuin. Tussen door opruimen vindt de oudste (4 jaar) nog moeilijk de ene dag gaat dit goed en de andere dag rent en vliegt hij van hot naar her. Bij ons zijn ze nog heel klein dus het ligt meestal door heel het huis, alles is gelijk vloers hier, en we hebben enorme gangen waar ze heerlijk kunnen crossen met de auto's. Alleen in de wc, badkamer,wasstrijkkamer,logeerkamer en onze slaapkamer. Wil ik geen speelgoed hebben.

Bij ons wat ze alles krijgen wordt hier samen mee gespeelt. Dat vinden ze af en toe wel moeilijk vooral de oudste. Maar het is geen doen bij ons om het uit elkaar te houden (alle drie jongens en kwa leeftijd niet heel ver uitelkaar) En dat gaat ook steeds beter want de middelste is nu 2 en kan nu ook wat meer spelen zoals de oudste dat doet. En als de de middelste er niet mee om kan gaan omdat hij er te jong voor is bied ik hem iets anders aan of help hem om daarna meestal iets anders te pakken.

Ben benieuwd hoe jullie daarmee omspringen. 005

moeder van Toon 5 Noud 3,5 en Luuk 1,5 jaar.
Sigrid
Newbie
*

« Antwoord #1 Gepost op: September 06, 2009, 03:07:58 »

Overdag ligt hier het speelgoed door de hele woonkamer, maar 's avonds voor het slapengaan wil ik het in ieder geval in haar hoek achter de bank hebben (liefst natuurlijk in de manden maar dat wil niet altijd).
Een deel staat op haar kamer en een deel beneden, soms wisselen we een mand om voor de broodnodige afwisseling, je ziet dat ze dan meteen weer met het vergeten speelgoed in de weer gaat.

Wij kiezen heel bewust voor speelgoed waarbij haar fantasie gestimuleerd wordt. Niets dat vanzelf loopt, beweegt of geluid maakt.

Helaas krijgen wij van bepaalde familieleden te pas en te onpas felgekleurd plastic speelgoed waar batterijen in moeten. En dan op zo'n manier dat ze het eerst achter mijn rug om aan mijn dochter geven en als ik er dan wat van zeg ben ik de boeman.
Tja, een nogal achterbakse manier om te laten weten dat je 't niet eens bent met de manier waarop ik m'n kind opvoed, lijkt mij.

Overtollig speelgoed hebben wij tot nu toe naar de kringloop gebracht of, als 't echt groot en kostbaar speelgoed was, op MP gezet.
Corien
Full Member

« Antwoord #2 Gepost op: Januari 25, 2010, 08:30:51 »

Helaas lopen wij ook tegen het zelfde probleem aan als Sigrid. We hebben dezelfde wensen rondom speelgoed. De meesten houden er rekening mee maar 1 stel (mijn schoonmoeder en partner) niet. Idd snel geven en dan kun je er niets meer van zeggen en dan aan de rest vragen of ze het leuk vinden, maar niet aan mij. Mij ontwijken ze op dat moment even.
Nu komt er weer een verlaat verjaardagsfeestje aan. Het voert de spanning altijd weer flink op hier.
Bespreekbaar maken is lastig, maar zou wel de beste oplossing zijn denk ik.

Het speelgoed ligt hier in een Ikea kast met open vakken.
Losse dingen liggen in een stoffen mand die in zo'n vak past. Emma kan er zelf bij en kan pakken wat ze wil. In de manden ligt het gesorteerd op soort. Overdag ligt het in de woonkamer. Voor het dutje ruimen we samen de ergste rommel weg en 's avonds doe ik het grondig als ze op bed ligt.
Boven hebben we een loggia = een soort balkon maar dan met grote schuiframen. Daar hangt de schommel en ligt nog ander speelgoed, dus daar speelt ze weer met andere dingen.
Voordat we gingen verhuizen had ik een doos gemaakt met speelgoed waar ze nu te groot voor is met het plan het te bewaren, maar ze dook er gelijk in en speelde er weer enthousiast mee, dus ik laat het nog even zo.
Diana Annegarn
Administrator

Kernkindcoach

« Antwoord #3 Gepost op: Januari 26, 2010, 09:59:33 »

Ik ken iemand en die heeft daar een slim tructje voor. Ze laat haar kind spelen met het speelgoed wat ze gehad heeft en zodra het kind intersse verliest gaat het naar zolder (meestal al snel). Op verjaardagen haalt ze wat spullen weg en bespreekt met de kinderen dat ze het netjes opbergt. Als de kinderen er nooit meer naar vragen (ze hebben tenslotte al heel veel gehad) dan gaat het naar iemand anders. Ze slecteerd. Haar kinderen krijgen ook ontzettend veel maar haar kinderen talen er totaal niet naar. Door de school waar ze op zitten (vrije school) wordt nu fantasie zo geprikkeld dat ze vaak spelen met hetgeen school heeft aanboden. Breien, vingerhaken, verven. Allemaal creatieve dingen.

Ik ken ook mensen die spullen wijgeren. Als het niet natuurlijk is mag je het weer meenemen.

En mijn nichtje is helemaal weg van dora (wat ook de creativiteit beinvloed maar dan anders) alles van dora maakt haar helemaal wild. Ze vind het geweldig. Kan ook alle doraspelltejs op de computer en het verbaasd mij hoe makkelijk dat gaat. Dit is ook weer de toekomst.

Maar ik kan mij voorstellen dat het irritatie geeft als jouw wensen omtrent jouw kind niet gerespecteerd worden. Sommige mensen zien het gewoon helemaal niet dat een bewuste opvoeding juist zo goed is.

Anneke
Kernkind

Kernkindcoach

« Antwoord #4 Gepost op: Januari 27, 2010, 12:10:25 »

Vaak kopen mensen ook kadootjes wat ze zelf leuk vinden of wat hun kinderen leuk vonden. Eigenlijk vindt ik kadootjes krijgen alleen al erg leuk. En dat heeft de oudste ook. Hij vindt het ook erg belangrijk dat  kadootjes mooi verpakt zijn!Met de kerst hadden ze een houten grote autogarage kekregen dat ding was zo groot dat ik hem niet inpakte maar er een kleed over heen dee. Naderhand zij Toon warom heeft de kerstman (dat is hier in plaats van de sint)dat niet verpakt en hij vertelde dat hij juist de verpakte kadotjes zo leuk vindt, die spanning zeg maar  lach Onze kinderen krijgen ook wel eens dingen van mensen die we zelf niet zo gauw kopen, vaak zijn dat dan ook weer dingen die gauw kapot gaan. En als onze kinderen dat niet zo erg vinden dat het kapot is verdwijnt het ook in de afvalbak. En anders repareert mijn man of ik het. Leren ze ook weer en hoop van. Jammer is dat eigenlijk wel. Maarja je moet toch iets. Gelukkig krijgen ze ook vaak leuke Nederlandse boeken of leuke puzzels.

Leuk he als ze ergens weg van zijn. Onze oudste is dol op draken en dino s en dat is al dik een jaar zo. Voor de Carnaval op de kindergarten heeft hij een draken kostum gekregen, kwamen we samen tegen in de supermarkt! Een mooi joh  met vleugels staart en al. Nou wilde hij laatst met zijn draken handschoenen aan slapen. En gister moest de draken muts op die bij dat pak hoort. En dan speelt hij met zijn draken en krokodillen knufels in bed(hij is dan de mama draak haha. Of ik moet een dino ei uitbroeden en dnkomt er een baby langnek uit (Toon) haha.

moeder van Toon 5 Noud 3,5 en Luuk 1,5 jaar.
Pagina's: [1] | Omhoog Print 
Holistisch opvoeden kind en ouders  |  Holistische opvoeding en pedagogiek  |  Bewust leven (Moderator: Diana Annegarn)  |  Topic: speelgoed « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte