Speelgoed hoe gaan jullie daar mee om ? dat vraag ik me wel eens af hoe anderen daar mee omgaan. En dan wat ze krijgen van familie (dit gebeurt bij ons meestal zonder overleg maar dat wil ik graag veranderen)
En wat ze krijgen van jullie als ouders houten speelgoed of gewoon gangbaar? Bij ons is het vanalles van duplo tot bruder tractors met toebehoor. We kijken wel altijd naar kwaliteit. En ik vindt het moet ook niet te gek zijn alles. Maar dat valt ook niet mee vooral omdat wij ook veel dingen leuk vinden

Wat doen jullie met overtollig speelgoed? Eens moet er wat weg je kunt niet alles bewaren lijkt me. Momenteel heb ik een deel appart staan waar ze niet bij kunnen. Af en toe wissle ik een aantal dingen af. En waar de oudsten bijna niet meer mee spelen, en waar de jongste nog te klein voor is zet ik weg. Als ze groter zijn wil ik een aantal dingen bewaren. Want dat is leuk voor later... En de rest wil ik weggeven.
Hoe houden jullie het voor de kinderen overzichtelijk? We hebben grote ikea doorzichtige plestic stapel dozen en we begrenzen dus de hoeveelheid speelgoed in huis. Ander wordt het onoverzichtelijk en kunnen ze hun draai met lekker spelen niet vinden. Het meeste speelgoed staat in de speel kamer op hun eigen kamers ligt niet veel.
Hoe zijn jullie opruimrituelen? Savonds wordt er buiten en binnen opgeruimd, nu spelen ze savonds voor dat ze naar bed gaan nog meestal buiten in de tuin. Tussen door opruimen vindt de oudste (4 jaar) nog moeilijk de ene dag gaat dit goed en de andere dag rent en vliegt hij van hot naar her. Bij ons zijn ze nog heel klein dus het ligt meestal door heel het huis, alles is gelijk vloers hier, en we hebben enorme gangen waar ze heerlijk kunnen crossen met de auto's. Alleen in de wc, badkamer,wasstrijkkamer,logeerkamer en onze slaapkamer. Wil ik geen speelgoed hebben.
Bij ons wat ze alles krijgen wordt hier samen mee gespeelt. Dat vinden ze af en toe wel moeilijk vooral de oudste. Maar het is geen doen bij ons om het uit elkaar te houden (alle drie jongens en kwa leeftijd niet heel ver uitelkaar) En dat gaat ook steeds beter want de middelste is nu 2 en kan nu ook wat meer spelen zoals de oudste dat doet. En als de de middelste er niet mee om kan gaan omdat hij er te jong voor is bied ik hem iets anders aan of help hem om daarna meestal iets anders te pakken.
Ben benieuwd hoe jullie daarmee omspringen.