Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
September 07, 2010, 08:35:14
Startpagina | Help | Inloggen | Registreren | Home Website
Berichten sinds je laatste bezoek
Nieuws:
Bewust opvoeden is een onderdeel van Kernkind.
Diana Annegarn helpt gezinnen en bedrijven om dieper in te gaan op de behoefte van het kind. Door samen te werken aan groei en verandering die door het kind in werking wordt gezet, zijn we in staat ruimte te maken voor het kind van nu. Diana heeft de Kernkindvisie geschreven en leidt mensen op deze visie over te dragen aan anderen.
Meer lezen>>

Gratis e-boek ontvangen over het gezin van nu?
Schrijf u nu in voor onze E-zine

klik hier

Holistisch opvoeden kind en ouders  |  Bewust opvoeden  |  Dromen en slapen (Moderator: lia)  |  Topic: wat is er met mijn peuter en hoe ga ik met zn slaapgedrag om? 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] | Omlaag Print
Auteur Topic: wat is er met mijn peuter en hoe ga ik met zn slaapgedrag om?  (gelezen 468 keer)
karin77
Newbie
*

« Gepost op: Februari 19, 2010, 12:21:16 »

hallo
ik ben moeder van een zoontje van 3 en een zoontje van 1,5.
al vanaf baby af aan wist/voelde ik dat onze oudste bijzonder/anders is.
erg gevoelig,bang voor harde geluiden,ramen die boven zn hoofd open gingen,bang voor ballonnen,bepaalde kleding niet aan willen,vaak wakker snachts,alleen in zn eigen kamer in zn eigen bedje kunnen slapen.gevoelig voor sfeer (bij bepaalde mensen durfde hij niet binnen te komen).
toen hij ouder werd en ging praten (ging hij pas met 2,5) merkten we dat hij echt alles  om zich heen  ziet,hoort en ruikt.honderden keren per dag horen we:mama,stinkt iets.mama,hoor iets.
hij ziet ook bij iedereen alles wat er veranderd is,of iemand een nieuwe auto heeft,andere handoek in de wc heeft gehangen enz ....
hij is ook erg van structuur.met fases gaat het ook totaal niet goed op de peuterspeelzaal.als er iets geweest is wat hem van slag brengt (sinterklaas,een feestje enz ...)wil hij er niet meer heen.we brengen hem wel,maar dan moet ik hem er heen sleuren en eenmaal daar is hij erg gespannen en onttrekt zich aan de groep door naar de wc te gaan om over te geven en moet van de zenuwen ook poepen.als  hij na een tijdje het vertrouwen weer terug heeft gaat t weer beter.
op zich weten we hier zelf wel goed mee om te gaan,maar ik voorzie steeds meer problemen in de toekomst,als hij naar school moet enzo.daarom hebben we hulp gevraagd en staan we op een wachtlijst voor een psycholoog.daar kan ik 1 maart eindelijk terecht voor een intake.
maar ondertussen zitten we met een serieus slaapprobleem.dat hebben we wel meer gehad,maar dat is altijd weer langzaam  goed gekomen.dan bleef ik bij hem tot hij sliep,maakten we afspraaktjes wat hij kon doen als hij wakker werd (muziekje aan,zn beschermhond beetpakken en weer verder slapen tot t licht is.dit ging afgelopen oud en nieuw met t vuurwerk,waar hij doodsbang voor is verbazingwekkend goed!!!ik had verwacht dat hij,net als t jaar ervoor 2 maanden bij ons in bed zou liggen,maar dat is alleen met de jaarwisseling zelf voorgekomen.de nachten ervoor dat er geknalt werd redde hij zichzelf,door zn beschermhond richting t raam te houden en zelf:grrr te roepen.ik was zo trots op hem!!!!en dat ben ik nog steeds hoor,alleen is t slapen een ramp,al weken.ik ben de moed en het plan van aanpak even helemaal kwijt en dat maakt het erg onrustig,met uiteraard de nodige uitwerking op onze zoon.
ik breng hem nu naar bed,en lees een verhaaltje.dan moet ik bij hem blijven tot hij slaapt en vervolgens word hij elke 2 a 3 uuur wakker en word hysterisch omdat mama weg is.voorheen werkte het om te zeggen dat mama naar haar eigen bed zou gaan als hij sliep,dan wist hij dat ik weg was als hij wakker werd,en dan was hij niet zo in paniek.maar als ik dat nu zeg doet hij zn ogen niet dicht.vorige week heb ik t een avond geprobeerd vol te houden en toen viel hij pas om half 1 uitgeput in slaap,en was om 1 uur weer wakker.toen heb ik t,zelf ook uitgeput,opgegeven en ben bij hem op de kamer gaan liggen.maar zelfs toen werd hij nog 3/4 keer gillend wakker en sprong zn bed uit omdat hij me miste,terwijl ik naast hem lag!de enige plek waar hij wel de hele nacht goed doorslaapt is tussen ons in.maar daar willen we geen gewoonte van maken.
ik ben echt even de draad kwijt hoe we verder moeten.over me heen laten komen word steeds zwaarder.truukjes die in vorige fases werkten werken niet meer.hij heeft een lampje,zn deur staat open.
we hebben t ook een tijdje geprobeert met zn broertje bij hem op de kamer,maar die werd ook steeds wakker van hem en dat vond ik zielig.toen mn oudste overstuur raakte omdat hij moe was en de jongste aan t gillen was heb ik ze weer apart gedaan en nu wil dat oudste het niet meer proberen.
nu zit ik dus elke 2 a 3 uur aan zn bed tot hij slaapt en smorgens vroeg komt hij naar ons en slaapt hij tussen ons in verder.
ik ben zo verdrietig.ik vind ook nergens begrip.vrienden en ouders ,en de tips op internet en in boekjes roepen allemaal dat je een kind niet moet belonen met aandacht als hij wakker word en vooral moet aanleren dat hij alleen op zn eigen kamer moet slapen.mn schoonvader stelde zelfs voor om zn deur op slot te doen.t zal allemaal vast prima werken bij de gemiddelde peuter,maar niet bij die van ons.er is iets met hem.hij kan niet alleen zijn.dat heeft hij niet van een vreemde,want dat heb ik ook.maar hoe ga ik ermee om?
heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips??
ik ben zelf erg voor:volg je gevoel,maar ik ben mn gevoel even kwijt cry.
Jade
Full Member

« Antwoord #1 Gepost op: Februari 19, 2010, 01:13:03 »

mm zoals je hierboven omschrijft is bekend met gevoelige kinderen, de vormen van de nieuwetijdskinderen en Hoogevoelige HSP kinderen, de laatste jaren verdiep ik me o.a vrij veel in de kinderen van NU, en kom veelal bepaalde dingen van mezelf tegen toen ik kind was. Ik begin kinderen dan ook NU steeds meer te begrijpen. Als tip zou ik je sensomotorische integratie of sensorische integratie aanraden, het geeft je kind rust en voor het slapen gaan is het niet meer zo gevoelig zodat hij lekker kan gaan slapen. Sensomotorische integratie of sensorische integratie is als het ware het afschudden van de energie van de dag waar hij juist zo gevoelig voor is en meer prikkels van andere voelt, tot zich neemt en datgeen niet kwijt kan voor het slapengaan.

Meer info vind je op m'n site bij sensomotorische integratie of sensorische integratie The_Natural_Time

Oppasmoeder van: Joes 8 Sipke 7
I love Kids, tante van Elora 20 Leander 18 Melvin 11 Sander 8 Mitchel 4
Diana Annegarn
Administrator

Kernkindcoach

« Antwoord #2 Gepost op: Februari 20, 2010, 04:20:23 »

Hoi Karin

Ik vind het het moeilijk om hier exacte tips voor te geven via het forum. Maar neem hem vooral serieus! Staat de psycholoog wel open voor hooggevoeligheid en paranormale kinderen?

Je hebt een heel gevoelig kindje en dit vraagt atlijd een hele andere manier van omgang met je kindje. Het beste is naar je kind te luisteren en goed aanvoelen wat hij nodig heeft. Jij voelt hem het beste aan, beter dan je omgeving. Help hem voelen wat hem rust geeft en waar hij zijn kracht vindt. Dat is het belangrijkste.

Ik hoop dat het lukt. Via het forum is dat wat lastiger om uit te leggen. Maar het is heel herkenbaar en hier op het forum de normaalste zaak van het de wereld. Er zijn heel veel opties om jouw gevoelige kindje goed te begeleiden en helpen bij de dingen die hij moeilijk vindt. Bedankt voor het delen van je verhaal.

005

karin77
Newbie
*

« Antwoord #3 Gepost op: Februari 20, 2010, 04:34:19 »

bedankt voor jullie reacties.
hem serieus nemen en doen voor hem wat hij prettig vind doe ik zeker,maar door de buitenwereld en soms ook door mijn man,word dit aangezien voor verwennen en het in stand houden van het "negatieve" gedrag.dat staat ook zo in de standaard opvoedboekjes zeg maar,en daar word ik zo kriegelig van  tong.dat neem ik dan weer niet serieus.alleen ben ik helaas 1 van de zeer weinigen.en daardoor mis ik veel steun en begrip.
mn man was er gisteravond ook klaar mee en heeft onze zoon bij ons in bed gelegd.hij heeft de hele nacht als een blok geslapen.mn man wil niet meer strijden tot het besproken is met de psycholoog.of ze open staat voor hooggevoeligheid ed kan ik alleen maar hopen.daar heb ik haar niet op uitgekozen in ieder geval.ze was de enige die nog plek had.de andere kinderpsychologen in de omgeving zijn gewoon vol,zelfs de wachtlijsten zijn vol.
ik heb de site van Jades link aandachtig doorgelezen en enkele nuttige tips kunnen vinden.vooral de tip van letterlijk en figuurlijk achter hem blijven staan is een gouden tip voor ons.
voorheen gingen we op ooghoogte voor hem zitten om iets met hem te bespreken en dan sloot hij zn ogen en zei:ik ben moe,of:ik moet plassen.en weigerde te luisteren.
ik probeer hem ook altijd te steunen en hem vanuit rust de kracht en moed te verzamelen om iets aan te kunnen.maar door de moedeloosheid van nu is dat even verstoord.bovendien ervaar ik dat de maatschappij daar weiinig of geen ruimte voor bied.kinderen moeten al vroeg vanalles en meteen,geen enkele ruimte om te wennen of uberhaupt na te kunnen denken wat ze ervan vinden.
en dat zal op school alleen maar erger worden,vandaar dat ik hulp ben gaan zoeken.
hopelijk komen we bij de juiste persoon terecht.en daarnaast ben ik ook blij met dit forum.eindelijk eentje waar ik me gevoelsmatig in kan vinden.
bedankt!!!
Diana Annegarn
Administrator

Kernkindcoach

« Antwoord #4 Gepost op: Februari 20, 2010, 04:40:28 »

Heel goed hoor Karin! Goed luisteren naar je kind. Het is niet altijd makkelijk. Bewust opvoeden is hier inderdaad een steunpunt voor samen met Kernkind. Kernkind is dan ook bezig om allemaal praktijken neer te zetten die landelijke komen. Momenteel zijn een aantal coachen al gestart en binnenkort komen er meer coachen en opties. Betere ondersteuning voor ouders maar ook voor partners. Meer informatie over de juiste vormen van onderwijs en veel informatie. Het is allemaal wel op gang en er zijn zeker veel mensen hier mee bezig om voor ouders meer wegen te openen en natuurlijk vooral voor het kind. Bewust opvoeden is een verzamelplaats om al deze informatie te vinden. Alle vragen zijn welkom. En schrijf gerust alles van je af. Dit kan natuurlijk een hoop opluchten en een hoop frustratie schelen.

Succes met je kleine mannetje 005

Diana Annegarn
Administrator

Kernkindcoach

« Antwoord #5 Gepost op: Februari 20, 2010, 04:42:56 »

http://www.kernkind.nl/opleidingen/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=26

Anneke
Kernkind

Kernkindcoach

« Antwoord #6 Gepost op: Februari 21, 2010, 07:59:36 »

Als je leert te vertrouwen op je zelf dat je het echt goed aanvoelt en er naar hadelt. Dan zal de omgeving geen invloed meer hebben op je. Ze zien dan ook dat het helpt. Misschien helpt je die gedachte.

veel sucses met je mannetje  005

moeder van Toon 5 Noud 3,5 en Luuk 1,5 jaar.
lia
Moderator

www.xalia.nl

« Antwoord #7 Gepost op: Februari 21, 2010, 10:04:15 »

Hallo Karin,

'k Ben weer terug van vakantie en heb je verhaal gelezen over je zoontje, herkenbaar!
Wellicht kan ik jullie verder helpen kijk eens op www.xalia.nl

Belangrijk naar je kind luisteren en serieus nemen, maar hoe doe je dat?
Het is vaak ook een gezins gebeuren. Wij verzorgen ook voorlichting lezingen door het land,
hoe je je kind kunt ondersteunen met slapen en omgaan met emoties.
zie agenda van Xalia.

Van (gevoelige) kinderen kunnen we veel leren! Als we de taal en behoeften (h)erkennen.

Ik hoor het wel.

Groetjes Lia
karin77
Newbie
*

« Antwoord #8 Gepost op: Februari 21, 2010, 02:06:02 »

dat is mooi gesproken Anneke,en er zit zeker een kern van waarheid in.
maar hoe we ook met onze zoon omgaan,zn gedrag zal niet veranderen.hij is en blijft gevoelig,heeft en houd een net iets andere gedachtegang.onze omgeving,die dat niet begrijpt,meent hem dat wel te kunnen afleren.
bedankt voor je reactie Lia.ik ga me direct verdiepen in je site.
Anneke
Kernkind

Kernkindcoach

« Antwoord #9 Gepost op: Februari 21, 2010, 08:20:16 »

Blijf vertrouwen ook jullie komen er vast wel. Je kind spiegelt natuurlijk ook iets, ik weet het is niet makelijk. En daarbij hij is pas drie en dan ook eentje van 1,5 het zijn ook gewoon tropentijden vooral als er dit allemaal bij komt. Als je de goeie weg vind kan het ook weer snel veranderen.

005

moeder van Toon 5 Noud 3,5 en Luuk 1,5 jaar.
Pagina's: [1] | Omhoog Print 
Holistisch opvoeden kind en ouders  |  Bewust opvoeden  |  Dromen en slapen (Moderator: lia)  |  Topic: wat is er met mijn peuter en hoe ga ik met zn slaapgedrag om? « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte