Mijn naam is Esther Boas (Esther2 :-).
Ik ben sinds 28 juli 2009 moeder van David, een mooi, vriendelijk en gevoelig jongetje.
Sinds 2000 ben ik leerkracht. Ik heb zo'n 7 jaar op basisscholen gewerkt, vooral met kinderen die geen of gebrekkig Nederlands spraken en opgroeiden in zgn. achterstandwijken.
In de loop van deze 7 jaren liep ik steeds vaker tegen mijn eigen weerstand op. Ik voelde dat de manier waarop ik geacht werd met kinderen om te gaan, voor mij vaak niet klopte. Voor mij ligt de nadruk in het regulier onderwijs veel te veel op prestatie, kennis en management (controle). Volwassenen vinden het vanzelfsprekend om kinderen te manipuleren met straf en beloning.
Ik miste het ECHT en GELIJKWAARDIG in contact zijn met kinderen, het mogen vertrouwen op de wijsheid die kinderen al in zich hebben, en op mijn eigen wijsheid.
Ik heb me al die jaren toch aangepast aan de ‘norm’, en niet zonder 'succes', maar kwam uiteindelijk in een onvermijdelijke burn-out terecht.
Toen ben ik de boodschap uit mijn binnenste serieus gaan nemen:
Ik ben docent TiBo-babymassage geworden. Ik geef individuele babymassagelessen en begeleiding bij ouders thuis. Met behulp van babymassage help ik ouders om het contact met hun kind te verdiepen, hun hart en intuitie te volgen en hun kind beter te ‘verstaan’.
In het onderwijs heb ik mijn roeping gevonden in het natuurlijk leren, Sudbury Valley, Iederwijs e.d. Ik werk nu als begeleider/leerkracht op De Nieuwe School in Culemborg. Deze school is in 2008 opgericht en is bekostigd door de overheid. Kinderen volgen bij ons op school hun eigen leerweg en worden hierin begeleid en gecoacht. Wij werken volgens het sociocratisch model met een schoolkring, waar alle kinderen inspraak hebben in de gang van zaken in de school.
Bewuste omgang met kinderen vraagt tegenwoordig moed. In deze roerige tijd vallen veel mensen terug op oude zekerheden en zijn geneigd negatief te oordelen over alles wat onbekend lijkt. Mensen zijn bang dat kinderen teveel verwend worden, teveel vrijheid krijgen, dat volwassenen hun waarde verliezen voor kinderen. Ze verwarren bewust omgaan met kinderen hiermee.
Daarom ben ik zo blij met dit forum. Hier kunnen we elkaar ondersteunen, inspireren, wakker houden en de angst zacht tegemoet treden.
Ik verheug me op onze ontmoetingen!