Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
September 06, 2010, 02:58:05
Startpagina | Help | Inloggen | Registreren | Home Website
Berichten sinds je laatste bezoek
Nieuws:
Bewust opvoeden is een onderdeel van Kernkind.
Diana Annegarn helpt gezinnen en bedrijven om dieper in te gaan op de behoefte van het kind. Door samen te werken aan groei en verandering die door het kind in werking wordt gezet, zijn we in staat ruimte te maken voor het kind van nu. Diana heeft de Kernkindvisie geschreven en leidt mensen op deze visie over te dragen aan anderen.
Meer lezen>>

Gratis e-boek ontvangen over het gezin van nu?
Schrijf u nu in voor onze E-zine

klik hier

Holistisch opvoeden kind en ouders  |  Holistische opvoeding en pedagogiek  |  Opvoedondersteuning (Moderator: Diana Annegarn)  |  Topic: Ineens moeite met afscheid nemen en veel huilen 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] | Omlaag Print
Auteur Topic: Ineens moeite met afscheid nemen en veel huilen  (gelezen 144 keer)
Corien
Full Member

« Gepost op: Juli 02, 2010, 02:10:54 »

Sinds 1 juni gaat Emma (2,5 jr) naar een nieuw dagverblijf.
In het begin ging het heel goed, maar nu huilt ze bijna de hele dag. Bij het afscheid nemen gaat het redelijk goed. Ze geeft wel aan dat ze niet wil dat ik weg ga, maar huilt niet. Zodra ik weg ben huilt ze. Knuffelen bij de leidsters hielp eerst goed, maar nu niet meer.
Thuis wil ze nu ook niet dat ik wegga om bv even boodschappen te doen of te gaan sporten. Ze klemt zich aan mijn been vast. Ik ga dan wel en dan zwaait ze met pappa vrolijk voor het raam. Als ik eenmaal weg ben is het goed, behalve wanneer ze moet gaan slapen.

Ook is ze ineens meer bewust van dingen/emoties om haar heen. Kindjes die huilen vind ze een beetje eng en Nijntje die op tv verdrietig is ook.

Tegenwoordig knuffelt ze ook veel en kruipt graag op schoot en zit dan lekker tegen me aan. Voorheen nam ze daar de tijd niet voor.

Wat zou dit kunnen zijn? Een sprongetje in de ontwikkeling? Hoe kan ik dit het best begeleiden zodat ze weer wat zelfverzekerder wordt zonder te veel te "belonen" voor het verdriet?
(gisteren was ze nl boos en probeerde toen met krokodillentranen, liggend op de grond haar zin te krijgen)
lia
Full Member

www.xalia.nl

« Antwoord #1 Gepost op: Juli 04, 2010, 10:04:04 »

Hallo Corien en Emma,

Met het huilen wil Emma iets duidelijk maken, wat tot nu toe niet gehoord of begrepen is.
Hopelijk zijn de leidsters professioneel genoeg op het kinderdagverblijf dat ze haar niet de hele dag laten huilen, maar wel jullie inseinen.

Krokodilletranen geloof ik zelf niet in, wel dat de frustratie van Emma inmiddels om kan slaan in boosheid van het niet begrepen worden.
Is ze wel eerder naar een kinderopvang geweest? Is ze er wel aan toe? Het ene kind wel de andere heeft juist meer behoefte in de huiselijke kring of kleine groepjes te zijn ( zeker bij gevoelige kinderen is dit aan de orde).

Wat maakt haar zo verdrietig? Is er onlangs iets veranderd?
Kijk naar wat voor haar goed is op haar tempo.

Wat is je eigen gevoel bij het afscheid nemen en weggaan thuis of bij het kinderdagverblijf?
Soms voelen kinderen de emoties van de ouders de hele dag.

Groetjes Lia
Pagina's: [1] | Omhoog Print 
Holistisch opvoeden kind en ouders  |  Holistische opvoeding en pedagogiek  |  Opvoedondersteuning (Moderator: Diana Annegarn)  |  Topic: Ineens moeite met afscheid nemen en veel huilen « vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte